Gevonden worden op Google, dat willen we allemaal wel. Een hoge Google-ranking, heet dat. Hoe je dat doet? Door SEO, search engine optimalisatie oftewel zoekmachineoptimalisatie. Je schrijft je teksten zo dat je Google denkt ‘dit is de beste site over dit onderwerp’. Over SEO worden boeken geschreven en workshops georganiseerd. Maar weet je, het is eigenlijk helemaal niet zo moeilijk…

Om te beginnen de belangrijkste SEO regels. Dit is wat je zoal leert op een workshop SEO.

SEO doe je zo:
1. Maak een lijstje met zoekwoorden. Keywords, zo heten ze. Een lijstje? Nee, doe maar 100 woorden! Dit zijn de woorden en zinnen waar jouw doelgroep op zoekt in Google. Zet die woorden in de artikelen op je website.
2. Wil je weten welke zoekwoorden je doelgroep gebruikt, kijk dan op de website keywordtool.io. Typ ook de optie ‘questions’, dit zijn de vragen waar je doelgroep op zoekt.
3. Zet het belangrijkste zoekwoord voorin de kop, zet het in de eerste zin van het intro (in de eerste 25 woorden van je tekst), en in het middenstuk bovenaan en onderaan in de belangrijkste alinea’s
4. maar gooi je doelgroep niet dood met hetzelfde zoekwoord. Het maakt je tekst saai en onleesbaar voor je doelgroep. Google ergert zich er ook aan.
5. Sluit af met een conclusie waarin je het onderwerp van het artikel herhaalt en gebruik daarin weer je zoekwoorden.
6. Verder gebruik je de zoekwoorden in de anchorteksten. Dit zijn de teksten die je in beeld ziet als je ergens een link achter hebt geplakt. Zet dus niet ‘dit staat hier’ maar ‘hier staan de belangrijkste tips over SEO’.
7. Kies alleen echt relevante links, die passend zijn bij je bedrijf.
8. Geef de foto’s op je website allemaal de naam van je bedrijf en pas ook hier de zoekwoorden toe.
9. Geef behalve de zoekwoorden ook varianten: zowel hekwerk als tuinhek als houten tuinomheining.
10. Vul de tags in als je het artikel op de website zet.
11. Gebruik je bedrijfsnaam vaak (wij zijn van Haver Producties, had ik dat al gezegd?)
12. Worden de belangrijkste zoekwoorden voor jouw bedrijf regelmatig verkeerd gespeld, zet dan expres ook een keer die verkeerde spelling er tussen, want daar zoeken mensen ook op.

SEO-plugin
Maar het kan veel makkelijker. Zet een SEO-plugin op je website. Bij alles wat je er op plaatst, kun je zien hoe je bericht zoekmachinetechnisch scoort. Lees de aanwijzingen en pas je tekst erop aan. Mijn plug-in heeft stoplichtjes. Als mijn stoplichtje groen is, dan is mijn tekst geschikt voor zoekmachines. Is dat een opluchting? Ik denk het wel hè.

Het belang van relevante content voor SEO
Maar nu komt een belangrijke informatie over gevonden worden op Google. Bij Google werken ze constant aan de verbetering van het algoritme. De zoekmachineindex krijgt 500 tot 600 updates per jaar. Welke dat zijn, dat vertellen ze liever niet. De laatste grote update van het algoritme heet Fred. Fred is alweer beduidend slimmer dan zijn voorgangers. Fred heeft een hekel aan websites vol advertenties en ziet websites waar het zoekwoord 25 keer in een tekst staat ook als een advertentie. Eigenlijk houdt Fred vooral van websites waar de lezer ook van houdt. Hij legt namelijk relaties tussen termen. Google telt niet langer zoekwoorden, maar hij snapt nu waar een tekst over gaat. Websites met relevante content vindt Google belangrijk. Oftewel: als er informatie op staat die jouw doelgroep belangrijk vindt, dan vindt Fred dat geweldig. Als je doelgroep het leest (en er dus langer op blijft), deelt op social media of er op reageert, denkt Fred: ‘dit is een goeie’. Jouw website komt dan hoger in de ranking. Fred checkt dus de relevantie. Daarom is het voor jouw belangrijk om je te verplaatsen in je doelgroep, vraag je af wat je doelgroep wil lezen. Zet dát op je website.

Conclusie: ga voor inhoudelijke kwaliteit
Hoe word je gevonden door Google? Door relevante content op je website te zetten. Dat is de beste zoekmachineoptimalisatie. Wil je je site dus Fred-proof maken, dan is het belangrijk dat je voor kwaliteit gaat op je website. Google controleert namelijk na iedere zoekopdracht hoe je bezoeker reageert. Schrijf daarom over datgene wat je doelgroep belangrijk vindt. Wat je dus zeker wel moet doen om gevonden te worden: schrijf over je merk, schrijf zoals jij bent, schrijf wat jouw doelgroep interessant vindt. Als jij dat consistent doet, dan vindt Google jou ook geweldig.