Mijn boek Leandro, een avonturenroman over een paard voor paardenliefhebbers van 11-80 jaar, kwam in september 2013 uit. Alle leuke marketingacties leverden het eerste jaar goede verkoop op. In 2014 druppelde het nog door. Maar toen was het 2015 en de verkoop druppelde steeds langzamer, waardoor bij mij de vraag rees: hoe verkoop je je boek na twee jaar?

Doordat mijn boek niet in de winkel ligt komen lezers er niet spontaan mee in aanraking. Ze moeten naar de winkel om ‘em te bestellen of ze kunnen hem kopen op internet. Maar dan moeten ze wél weten dat mijn boek bestaat én die moeite nemen om hem te bestellen. Ik dacht na over een stunt. Dat leek me de methode. Maar die stunt bleef ook na flink piekerwerk uit.

Facebook
Een vriendin zei dat ik anticyclisch moest gaan adverteren. Nu ben ik zelf communicatiekundige, dus ik weet dat wel, maar voor je eigen boek is dat toch een stap: investeren in verkoop terwijl er weinig binnen komt. Ik adverteerde al eens op Twitter en via Google ads. Het resultaat was eigenlijk nul. Mijn doelgroep zit op Facebook. Daarom besloot ik de facebookadvertentie te intensiveren: ik heb hem lange tijd laten doorlopen, iedere dag adverteren voor een klein bedrag. Je kunt je doelgroep selecteren op leeftijd, geslacht, locatie en hobby’s, dus je schiet vrij gericht. Eerst gebeurde er weinig, toen zag ik opeens iets opmerkelijks: ik kreeg reacties op mijn advertentie, van mensen die Leandro gelezen hebben. Positieve reacties! Dat het boek zo lekker weg leest, dat ze hem zo uit hebben, dat het een heerlijk boek is. Inmiddels heb ik wel tweehonderd reacties. Ik reageerde ook op de advertentie, want dat is het leuke van social media: dat je met mensen in gesprek kunt gaan. Men vroeg om een e-book en die kwam er: je vindt hem op alle websites waar e-books verkocht worden. Men vroeg ook of er een film van uitkomt en daar heb ik hartelijk om gelachen, maar ik zat wel te glimmen op de bank toen ik dat las.

Cadeautjesmaand
Hoe dan ook: door die reacties liep de verkoop flink op. Ik kwam uit de kosten en maakte zelfs winst! In gewone magazines adverteerde ik ook, in de zogenaamde regeladvertenties, de zoekertjes. Regeladvertenties zijn de goedkoopste advertenties, die wel tot de best gelezen rubriek van een blad horen. Het resultaat daarvan is moeilijk meetbaar maar ik had wel het gevoel dat dat werkte. Op Facebook vroeg ik aan de lezers of ze ook op Bol.com wilden reageren. Dat deden ze, dus heb ik veel reviews. Ook deze reacties zijn positief, alhoewel Leandro wel van 5 sterren naar 4.9 ster is gegaan dankzij één negatieve reactie. Ik heb tijdenlang 2 euro per dag uitgegeven via Facebook, het kostte me € 0,14 per click naar Bol.com. Niet iedere click is een aankoop. De prijzen zijn nu gestegen.

Bij de groep horen
De moraal van dit verhaal: door meer te adverteren op Facebook kreeg ik meer verkoop en daardoor meer reviews. Reviews zorgen voor meer verkoop. Marketingwetenschappers leggen uit dat dat komt omdat je een natuurlijk verlangen hebt om bij een groep te horen. Als die groep iets koopt, dan wil jij daar ook bijhoren. Reviews geven meer verkoop en meer verkoop levert weer meer reviews op. En zo blijkt eigenlijk dat verkoop voor verkoop zorgt. Dus heb je de cirkel rond. Naast de goede verkoop van mijn boek heeft deze advertentie mij ook een hoop blij makende reviews opgeleverd.