Personal branding – jezelf neerzetten als merk – is goed voor je boek. Je kunt namelijk dankzij social media een bekend schrijver worden. Je bouwt een eigen publiek op, onderhoudt daar contact mee en creëert zo de afzet van je boek. En dat is handig. Je bent niet meer afhankelijk van een uitgeverij, maar je communiceert rechtstreeks met je klanten: je lezers.

‘Vroegâh’ schreef je een boek en je stuurde het op naar uitgeverijen. Als ze geïnteresseerd waren publiceerden ze je boek en het werd vervolgens via boekwinkels verkocht. De uitgeverijen maakten ook reclame voor je boek en ze stuurden hun agent langs de boekwinkels. Zo kwam jouw boek in de boekwinkels. Kopers gingen vervolgens naar de boekwinkel, snuffelden wat rond, vroegen advies aan de verkoper en gingen met een tas vol nieuwe boeken naar huis. Voila: je was een bekende schrijver.
Nu gaat dat totaal anders. Dat komt door internet en social media. Er zijn veel minder boekenwinkels dan een paar jaar geleden. De lezer gaat nog wel naar boekwinkels, maar koopt veel meer boeken online. Hij hoeft er zijn luie stoel niet meer voor uit. Reviews vertellen hem of het een goed boek is. Daarbij kan de consument ook kiezen uit e-books, luisterboeken en podcasts.

De voordelen van zelf uitgeven
Deze internettijden bieden jou als schrijver grote voordelen. Je hebt de grote uitgeverij namelijk niet meer nodig. Je hoeft geen drie maanden per uitgever – zo lang duurt het minimaal voor ze een reactie geven op jouw manuscript – te wachten tot ze beslissen of ze iets met je boek willen doen. Je kunt het boek prima zelf uitgeven. Daarnaast heb je ook die boekenwinkel helemaal niet nodig. Die uitgever, de agent en de boekenwinkel willen allemaal graag iets aan jouw boek verdienen, dus blijft er voor jou als schrijver of als uitgever niet veel over. Uitgeverijen betalen je als schrijver zo’n 80 cent tot een euro – dan heb je het over de grotere uitgeverijen – per verkocht boek. Verkoop je je boek als schrijver zelf direct aan de lezer, dan hou je per verkocht boek veel meer over.

Verkoop je boek rechtstreeks aan je eigen publiek
Door social media kun je je boek rechtstreeks aan je doelgroep verkopen. Dat doe je door zelf een publiek op te bouwen, waarbij je een combinatie van social media inzet. Je hebt bijvoorbeeld een persoonlijke facebookpagina, Instagram of video’s op Youtube, een eigen website waar je van alles op zet wat voor je doelgroep interessant is en je maakt een nieuwsbrief waardoor je je publiek steeds iets leuks voorschotelt, iets waar ze in geïnteresseerd zijn. Dat is het begin van personal branding. Jij wordt je eigen merk en je verkoopt je boek aan je eigen publiek. Er hoeft geen uitgever meer tussen te zitten. Je stuurt je eigen persberichten rond, organiseert een boekpresentatie en kijkt of je handtekeningensessies kunt geven op evenementen. Verkopen doe je vervolgens door een advertentie op social media te plaatsen die rechtstreeks naar de webshop op je website gaat, of naar een grote online boekwinkel zoals Bol.com. Ook vanuit je nieuwsbrief laat je linkjes naar je boek gaan.

Organiseer er van alles omheen
Daarnaast is het zaak om te kijken wat er nog meer nodig is om jezelf als merk neer te zetten. We hebben het nu over events. Denk aan workshops, lezingen, publicaties, een conferentie of wat er maar bij jou en je deskundigheid past. Bouw dit langzaam op, het vergt tijd. Wie weet kun je jezelf als deskundige voor moestuinonderhoud neerzetten bij de regionale radiozender, organiseer je lezingen over welzijn bij paarden of ben je kinderboekenschrijfster en lees je voor op scholen.
Personal branding is een kwestie van doorzetten en lange adem, maar het is prima te doen. Als je ervoor zorgt dat jouw publiek, jouw doelgroep, steeds van je hoort en het ook over datgene gaat waar zij in geïnteresseerd zijn – of het nu over gezonde voeding gaat, wandelen in de natuur of over roofvogels – dan bouw je je eigen publiek op. Het grote voordeel daarvan is dat je dus geen geld meer kwijt bent aan een boekenagent, of aan de boekwinkel. Je bent een bekende én onafhankelijke schrijver geworden. Of schrijver/ondernemer, eigenlijk. Met personal branding kan dat.